Bedankt voor de leuke reacties op de vorige blog! Iemand reageerde op die blog met de woorden: “Wie heeft er nou niks meer te leren. Niemand.” Dankjewel voor deze inkopper die perfect past bij het nummer “Everybody’s got to learn sometimes” waar we vandaag mee afsluiten.
Al lang geleden heb ik bedacht dat ik dit nummer een keer wil gebruiken. Maar elke keer liep ik vast omdat ik het mezelf te moeilijk maakte. Het werd veel te ingewikkeld, terwijl de titel van het nummer eigenlijk alles al zegt. We hebben allemaal onze levenslessen te leren, in elk geval als je er voor openstaat om naar je zelf en je eigen leven te kijken.
Leuk: nieuwe kennis opdoen!
Leren is iets wat ik graag doe, en het gaat me ook vrij gemakkelijk af. Ik hoefde er nooit zoveel moeite voor te doen om goede cijfers te halen. Nieuwe kennis: ik word er blij van, zie meteen allerlei mogelijkheden voor toepassing of linken met andere kennis. Hoewel het af en toe zwaar was door de hoeveelheid werk, was het voor mij dus ook niet zo’n grote opgave om op latere leeftijd nog de opleiding te doen tot psychosociaal therapeut. Onderzoek wijst ook uit dat nieuwe dingen leren, voor nieuwe verbindingen zorgt in de hersenen en dat je hersenen daardoor ook langer gezond blijven. In het bijzonder geldt dat voor nieuwe dingen leren waarbij je de linker- en rechterkant van je hersenen en je lichaam gebruikt, zoals leren piano spelen of drummen.
Eng en spannend: nieuwe kennis toepassen
Nieuwe dingen leren, is één ding. Die nieuwe kennis toepassen, is twee. Daar zit voor mij het échte leermoment. Dan kom je op het terrein waar het opdoen van nieuwe kennis overgaat in levenslessen leren. Waar ik tegenaan loop, is dat ik in de praktijk nieuwe dingen in één keer goed moet kunnen. Ik gun anderen van alles, maar ik gun het mezelf niet om fouten te mogen maken. Stel je voor dat ik het niet goed doe….
Als ik daar over doordenk, gaan mijn gedachten met me op de loop. Dat had ik ook heel sterk toen ik stage ging lopen voor mijn opleiding bij Stichting Emotional Support (ES). Met de theorie in het achterhoofd bood ik online ondersteuning aan mensen met psychische en emotionele problemen. Zeker in het begin kwam ik er soms helemaal niet uit in zo’n gesprek, ik had het idee dat ik de cliënten alleen maar dieper de put in hielp (terwijl ik wel bedankjes kreeg aan het eind van zo’n gesprek voor het luisterend oor….). Maar toch…de gesprekken voldeden niet aan de lat die ik voor mezelf had gelegd.
Fouten maken mag
Nadat ik daar een tijdje voor mezelf mee had rondgelopen, heb ik ten einde raad toch maar aan de bel getrokken bij mijn stagebegeleidster. Van haar leerde ik dat ik mag leren. Zij had haarfijn door dat ik krampachtig mijn best deed om te snel, te grote stappen te willen zetten. Dat ik teveel eiste van mezelf. Door de vragen die ze me stelde, kwam ik er achter dat ik dit eigenlijk altijd heb gehad. Altijd als ik iets nieuws ga doen, schiet ik in een soort angstreactie dat wat ik doe nooit goed genoeg is. Terwijl ik het anderen wél gun om te mogen leren en fouten te mogen maken. Wat dat betreft mag ik wat meer Amerikaans gaan denken, waar het maken van fouten als essentieel onderdeel wordt gezien om juist verder te komen.
Met deze les in het achterhoofd, ga ik meestal enthousiast, en soms nog wat angstig, verder met het uitbouwen van mijn eigen praktijk. Ook dat is een pad van ‘dingen uitproberen, dingen die mislukken, kleine succesjes, grotere successen’. Kortom: lekker bezig zijn en onderweg genieten met de mensen die ik daarbij tegenkom.
Welke belangrijke (levens)les heb jij geleerd?
Ik ben wel benieuwd welke (levens)les jij onlangs nog hebt geleerd, of misschien al langer geleden? Wil je’m delen, stuur me dan een mail of appje. Misschien gebruik ik ‘m als inspiratie voor een volgend blog (uiteraard alleen als jij dat goed vindt en anoniem als je dat wilt).
Loop je vast in je leven, privé en/of in je werk, en heb je daar last van? Wil je juist leren hoe je dat kunt voorkomen of hoe je daar anders mee om kunt gaan, denk dan eens aan een persoonlijk traject waarin je meer over jezelf leert. Kijk hiervoor op mijn website: 5 x GRIP – Grip op jezelf (grip-op-jezelf.nl)
Tijd voor muziek!
Bij deze de link naar een nummer van The Korgis, maar als trouwe fan van Zucchero kies ik voor zijn uitvoering samen met Queen. Het is een opname uit 2008 van een concert voor het AIDS-fonds op initiatief van Nelson Mandela. Het getal 46664 is het gevangenisnummer van Mandela toen hij op Robbeneiland gevangen zat. Veel luisterplezier!
Queen + Zucchero – Everybody’s got to learn sometime 46664 – YouTube
Deze blog automatisch ontvangen?
Deze blog verschijnt één keer per drie weken. Hij wordt altijd voorzien van een link naar muziek, waarbij het genre zeer uiteenloopt. Het is maar net wat ik bij het onderwerp vind passen, of ik verzin een passend onderwerp bij een mooi nummer (zoals vandaag). Wil je deze blog vanzelf in je mailbox ontvangen? Aanmelden kan via deze link.
Zoutelande, 17 februari 2022